A Factory of Sociologies from FIAT to FCA

Authors

  • Riccardo Emilio Chesta Faculty of Sociology and Political Sciences, Scuola Normale Superiore, Florence; Carlo Azeglio Ciampi Institute for Advanced Studies http://orcid.org/0000-0001-7962-1755

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1971-8853/11400

Keywords:

Sociological Inquiry, Industrial Sociology, Fiat-Chrysler, Working Class, Trade Unions

Abstract

This introductory essay puts the sociological debates on FIAT in perspective, by showing the relations between the evolution of the Italian multinational and the changes in the practice of sociological inquiry. At several junctures, the debate on FIAT has been so publicly relevant that it became a difficult and somehow hostile terrain for the development of a “quiet and cold” explanatory sociology independent of any positioning in the field of contention. But this is exactly what makes the relation between the Italian automobile factory and sociology a specific one, a privileged perspective through which it is possible to look not only at the changes in the world of labor, but also at the evolution of the discipline over time.

References

Accornero, A. (1994). Il Mondo della Produzione. Bologna: Il Mulino.

Accornero, A., Baldissera, A., Scamuzzi, S. (1990). Le origini di una sconfitta: gli operai FIAT alla vigilia dei 35 giorni. Ricerca di massa sulla condizione operaia. Politica ed Economia, XXI(12), 33–39.

Berta, G. (2011). Fiat Chrysler e la Deriva dell’Italia Industriale. Bologna: Il Mulino.

Bonazzi, G. (2000). Sociologia della Fiat. Bologna: Il Mulino.

Bonazzi, G. (2006). Lampadine Socialiste e Trappole del Capitale. Come Diventai Sociologo. Bologna: Il Mulino.

Carrieri, M., Cerruti, G., Garibaldo, F. (1993). Fiat Punto e a Capo. Problemi e Prospettive della Fabbrica Integrata da Termoli a Melfi. Roma: Ediesse.

Cella, G. P. (2011). Pomigliano e Mirafiori. Incertezze e fallimenti delle culture sindacali. Giornale di Diritto del Lavoro e di Relazioni Industriali, 129(1), 103–112. https://doi.org/10.3280/GDL2011-129005

Charron, E. & Stewart, P. (Eds.) (2004). Work and Employment Relations in the Automobile Industry. Basingstoke: Palgrave-Macmillan.

Cipriani, A., Erlicher, L, Neirotti, P., Pero, L., Campagna, L. (2015). Le Persone e la Fabbrica. Una Ricerca sugli Operai Fiat Chrysler. Milano: Guerini Next.

Donzelli, C., Annibaldi, C., Magnabosco, M. (1994). La fabbrica di Melfi, col senno di poi. Una conversazione con Cesare Annibaldi e Maurizio Magnabosco e qualche commento. Meridiana, 21, 19–33. https://doi.org/10.2307/23195799

Ferrarotti, F. (1984). Pane e Lavoro! Memorie dell’Outsider. Milano: Guerini.

Fofi, G. (1964). L’Immigrazione Meridionale a Torino. Milano: Feltrinelli.

Gaddi, M. (2020). Working Conditions within Italian FCA Group plants. Sociologica, 14(2), 273–292. https://doi.org/10.6092/ISSN1971-8853/11391

Gallino, L. (2003). La Scomparsa dell’Italia Industriale. Torino: Einaudi.

Gallino, L., Ceri, P. (2014). L’Impresa Responsabile. Un’Intervista su Adriano Olivetti. Torino: Einaudi.

Gramsci, A. (1971). Selections from the Prison Notebooks, edited by Q. Hoare & G. N. Smith. New York: International Publishers.

Gramsci, A. (2007). Quaderni del Carcere, edited by V. Gerratana, Vol. I. & Vol. XXII. Torino: Einaudi.

Meardi, G. (2000). Trade Union Activists East and West: Multinational Companies in Comparison. London: Routledge.

Mordenti, R. (1996). “Quaderni dal Carcere” di Antonio Gramsci. In A. Asor Rosa (Ed.), Letteratura Italiana Einaudi. Le Opere, Vol. IV.II. Torino: Einaudi.

Parker, M., & Slaughter, J. (1988). Choosing Sides: Unions and the Team Concept. Boston: South End Press.

Panzieri, R. (1994). Spontaneità e Organizzazione. Gli Anni dei “Quaderni Rossi” (1959–1964). Scritti scelti, edited by S. Merli. Pisa: Biblioteca Franco Serantini Edizioni.

Pizzorno, A. (Ed.) (1978). Lotte Operaie e Sindacato in Italia (1968–1972). Bologna: Il Mulino.

Pizzorno, A. (2000). Seconda Università o primi passi nella realtà? In D. Della Porta, M. Greco, A. Szakolczai (Eds.), Identità, Riconoscimento, Scambio. Con una Risposta e un Saggio Autobiografico di Alessandro Pizzorno (pp. 246–298). Roma-Bari: Laterza.

Pulignano, V. (1999). Gli effetti del teamwork sull’organizzazione sindacale alla Rover e alla Fiat. In G. Sivini (Ed.), Oltre Melfi. La fabbrica Integrata, Bilancio e Comparazioni. Soveria Mannelli: Rubbettino.

Pulignano, V., Stewart, P., Danford, A., & Richardson, M. (2008). Flexibility at Work. Critical Developments in the International Automobile Industry. New York: Palgrave-Mac Millan.

Simoni, M. (2011). La ristrutturazione della Fiat e il “caso Pomigliano”: verso una nuova politicizzazione delle relazioni industriali? In E. Gualmini, E. Pasotti (Eds.), Politica in Italia. I Fatti dell’Anno e le Interpretazioni (pp. 207–232). Istituto Cattaneo, Bologna: Il Mulino.

Touraine, A. (1955). L’évolution du travail ouvrier aux usines Renault. Paris: Editions du Centre national de la recherche scientifique.

Downloads

Published

2020-09-18

How to Cite

Chesta, R. E. (2020). A Factory of Sociologies from FIAT to FCA. Sociologica, 14(2), 265–271. https://doi.org/10.6092/issn.1971-8853/11400

Issue

Section

Debate